RECENZE: Čaroděj ze země Oz

RECENZE: Čaroděj ze země Oz - titulní obrázek

Kniha, jež byla poprvé vydána v roce 1900, se opětovně vrací v roce 2020 v novém vydání edice Drobek, a to s ilustracemi Kateřiny Bažantové Boudriot. Pro mě to bylo úplně první setkání s tímto pohádkovým příběhem. Jak se mi líbil?

O autorovi

Lyman Frank Baum (1856–1919) byl americký spisovatel, ropný magnát, divadelník a novinář, a dokonce napsal i knihu o chovu slepic (byla to jeho prvotina). Poté ovšem vymyslet kouzelnou zemi Oz a začal se věnovat tvorbě literatury pro děti. První knihou z tohoto světa je právě Čaroděj ze země Oz, série pohádek z tohoto světa má ovšem více než 13 dílů a byla ve své době velmi oblíbená. V roce 1939 byl příběh poprvé (opět velmi úspěšně) zfilmován jako muzikálový film, a dokonce získal dva Oscary – za hudbu a za píseň Over the Rainbow. Aktuálnější jsou pro nás filmy Mocný vládce Oz s Jamesem Francem či seriál Emerald City.

Vyprávění

Příběh Dorotky začíná v Kansasu, kde žije se svým strýčkem, tetičkou a psíkem Totem v pustině. Jednoho dne jejich obydlí zasáhne tornádo a Dorotku s Totem odnese daleko předaleko do cizí země Oz. Dorotka má veliké štěstí, protože její padající dům zabije zlou čarodějnici a ona získá vděčnost celého jednoho národa, ochranu hodné čarodějnice a kouzelné stříbrné boty zlé ježibaby. Má ale také smůlu, protože nikdo neví, kde leží Kansas a jak by se tam mohla malá Dorotka vrátit. Všichni jí ale radí, aby se vydala do Smaragdového města, kde žije největší čaroděj země Oz. Dorotka a Toto vyrazí po žluté, cihlami dlážděné cestě a běhm putování si najde i tři dobré přátele – slaměného strašáka, plechového dřevorubce a zbabělého lva. Každý má své přání, které by mohl splnit snad jen veliký čaroděj. Nebo snad ne?

Verdikt

Čaroděj se země Oz je podle mě příběh, který nikdy nezestárne, a užít si ho mají možnost úplně všichni, stačí mít jen otevřenou mysl a nenechat se zmást pozlátkem pohádky. Ano, jistěže pro děti nebude Dorotčino dobrodružství ničím jiným než fantaskním vyprávěním, dospělí si v příběhu mohou najít o něco víc.

Co se mé maličkosti týče, byl pro mě příběh alegorií na společnost, která je tak trochu postavená na hlavu a plná paradoxů, ale přitom neskutečně reálná. Celý jeden národ úplnou náhodou zachrání malá holčička. Jiný národ je zotročen, ačkoli zachránit se je úplně jednoduché. A obyvatelé Smaragdového města? Mají se dobře, takže nepotřebují příliš přemýšlet. Z celého obrázku tak vychází strašák bez mozku jako nejmoudřejší osoba, plecháč bez srdce jako nejlaskavější člověk a zbabělý lev jako ten nejstatečnější ochránce, a to už před zásahem důvtipného Oze. A Dorotka? To je milé a chytré děvčátko, které má řešení svého problému na dosah, ale musí k němu ujít dlouhou cestu. Já v příběhu nalezla množství starodávné lidské moudrosti, která se ostatně dá najít i v jiných pohádkách.

Nemůžu se nevyjádřit k již zmíněným ilustracím. Kromě toho, že je kniha v hrubší látkové vazbě, což je samo o sobě úžasné, doplňuje ji i množství ilustrací, které s přimhouřenýma očima nazvu minimalistické. Ne svou velikosti, ale svou barevnou škálou jsou obrázky příjemné, nepřeplácané a krásně doplňují celý příběh.

Čaroděje ze země Oz v tomto novém krásném vydání doporučuji dětem i rodičům, teenagerům i seniorům, prostě každému, kdo si rádu čtení odpočine, zasměje se a zpětně třeba i zamyslí.