RECENZE: Císařovna - román o Sisi

RECENZE: Císařovna - román o Sisi - titulní obrázek

Nový knižní příběh o bavorské princezně a rakouské císařovně láká seriálovou obálkou. Není se čemu divit, jen chvíli po vydání knihy z pera Gigi Griffis byl spuštěn i seriál. Mnozí z vás jistě znají idylické filmy o mladé císařovně z 50. let. Je chybou čekat něco podobného i tentokrát? Čeká nás změna v pohledu na Sisi? Dozvíme se více ze skutečné historie?

O autorce

Americká autorka Gigi Griffis si oblíbila Evropu a francouzské jídlo natolik, že se tu usadila. Historický román Císařovna je její debut v literatuře pro dospělé čtenáře a vypráví o již zmíněné legendární postavě Rakousko-Uherských dějin Alžbětě Bavorské, známé zejména jako Sisi.

Románové Sisi je 16 let a nastává tak čas, aby se postavila čelem své budoucnosti a přijala nabídku k sňatku od některého ze šlechticů, které jí vybírá matka. Sisi ovšem odmítá jednoho za druhým a chová se divoce a nespoutaně, rozhodně ne tak, jak by se měla chovat mladá dáma v jejím postavení. Sisi prostě a jednoduše nechce žádného strojeného vévodu, touží se provdat jedině z lásky, ne jako její sestra Helena, která má již dopředu domluvený sňatek s Františkem Josefem, rakouským císařem a jejich bratrancem.

Překvapením pro mě bylo rozhodně to, že je román vyprávěn nejen z pohledu mladé Sisi, ale také z pohledu její sestry Heleny a hlavního mužského protagonisty – císaře Františka Josefa. Hned na začátku knihy tedy rozkrýváme pozlátko: Helena považuje své povinnosti za pevně dané a nechce se jim bránit, navíc měla být příští rakouskou císařovnou ona. A František Josef? Ten se ženit vlastně vůbec nechce, chtěl by se naplno věnovat svým povinnostem státníka a svatbu ještě na nějakou dobu odložit, ale matka mu tak úplně nedává na výběr, naopak, už mu nevěstu vybrala a chystá slavnost, na které dojde k veřejnému ohlášení zasnoubení. Jeho snoubenka Helena má dorazit do Vídně, aby se lépe poznali… A bere s sebou svou mladší sestru Sisi.

Verdikt

Musím říct, že má román svým dějem i stylem opravdu daleko k původním naivním (a přesto krásným) filmům. Kniha je víceméně zaměřena na život Sisi před svatbou a vykresluje ji jako mladou ženu toužící po svobodě i přes námitky své přísné matky či ignoraci otce. Pokud tedy trpíte nějakou idealizací tehdejší doby, vyléčí vás už začátek příběhu. Na druhou stranu se rozhodně dozvíte mnohem více o historii, ačkoli je jako vždy třeba informace ověřovat – jen pro zajímavost, atentát na Františka Josefa I. z úvodu knihy se vskutku odehrál, na druhou stranu Ludovika Bavorská, matka Sisi, nebyla pravděpodobně taková, jak se o ní v knize píše, stejně tak historii neodpovídají i další menší či větší detaily.

Za velkou výhodu knihy považuji kratší kapitoly, kniha tak velmi lehce ubývá a pokud je někdo stejně jako já posedlý dočítáním kapitol, přečte jich rychle mnohem víc, než by čekal. Autorčin styl je lehký, čtivý, ať už popisuje děj či myšlenky a emoce postav. Vztah mezi hlavními hrdiny se mění a krystalizuje pomalu, místy je až kýčovitý, včetně některých dialogů. Alžběta samotná pro mě byla alespoň z počátku chvílemi nesnesitelná, ačkoli z často pochopitelných důvodů, a František Josef zase dost pod kontrolou své matky. Nejsympatičtější vypravěčkou mi byla Helena. Zajímalo by mě, jak to budete mít vy.

Pokud se vám líbil seriál, s knihou snad nesáhnete vedle, já jej bohužel zatím neviděla, takže to nemohu řádně posoudit. Mně se ovšem při čtení vybavoval jiný seriál z podobného prostředí, ačkoli zcela fiktivního, a to jsou Bridgertonovi. Slavnostní večeře a plesy, krásné šaty a tajné procházky v palácových zahradách, ale i hledání pravé lásky a touha po svobodné volbě, to všechno mi seriál připomínalo. Proto bych doporučila knihu i těm z vás, kterým se líbili Bridgertonovi, stejně jako čtenářům, kteří se zajímají o život mladé císařovny, či prostě a jednoduše milovníkům romantiky.

Hodnocení: 70 %