RECENZE: Hluboký hrob

RECENZE: Hluboký hrob - titulní obrázek

Máte rádi fantastické příběhy plné mytologických příšer a pomstychtivých bohů, ale zároveň už vás unavuje číst stále o tom samém? V tom případě tu mám alternativu. Young adult trilogie dua matky s dcerou, Camilly a Vivecy Sten s názvem Hluboký hrob je přímo nadupaná švédskou mytologií a neokoukanými mořskými monstry. Že jste o této sérii ještě neslyšeli? Velká chyba! Protože nedávno vyšel již druhý díl s názvem Hluboký hrob: Mlha z moře.

První díl série s názvem Hluboký hrob: Dítě útesů se objevil v českých knihkupectvích v roce 2017. Hlavní hrdinkou příběhu je dvanáctiletá dívka Tuva, která je přímo ukázkovým outsiderem. Tuva je jiná už na první pohled, nejenže je na svůj věk malá, ale na krku má nevzhledné jizvy, které se usilovně snaží skrývat pod své věčně rozčepýřené světlé vlasy. Její spolužáci si jí vůbec nevšímají, a když už ano, nemají pro ni hezkého slova.

Tuva žije na malém ostrůvku švédského souostroví a tak, jako jinde děti vozí do školy školní autobus, tady se děti do školy dopravují školní lodí, kterou řídí zamlklý Österman. Ostrovy ale znenadání zahalí hustá neproniknutelná mlha. Místní se domnívají, že za tím stojí nadpřirozené bytosti, ale vědci bijí na poplach, protože Baltské moře je jedním z nejznečištěnějších moří a domnívají se, že právě to je důvod té strašidelné mlhy.

Tempo první knihy je poněkud pomalejší. Autorky seznamují čtenáře s postavami a s ostrovy, pro nás neobvyklých názvů plných přehlásek (Harö, Eknö, Runmarö…). Jakmile se ale čtenář sžije se Švédským prostředím, čtení jde jako po másle. Kniha je napsaná srozumitelně, dobře čitelným větším písmem.

V druhém díle už si autorky mohly trochu více pohrát, protože většina důležitých informací byla sdělena v prvním dílu. Mlha z moře je proto už trochu akčnější a tajemnější. Tuva většinu času tápe a čtenář spolu s ní. Příběh je o to napínavější, když čtenář není obeznámen se Švédskou mytologií a nemůže ani tipovat, na jaké monstrum Tuva narazí příště.

Tuto sérii bych doporučila všem vášnivým čtenářům od 12 let výše, kteří mají rádi dobrodružství okořeněné špetkou fantastična. Kromě napínavého a lehce strašidelného příběhu se čtenář dozví něco o švédských bájích a pověstech a o hrozivě vypadajícím stavu Baltského moře. V závěru knih autorky doplnily několik faktů o Baltském moři a v neposlední řadě několik tipů, jak se chovat šetrněji, aby v budoucnu už k takové míře znečištění nedocházelo.

Tato série se mi četla moc dobře a bylo pro mě velmi osvěžující dozvědět se zase něco trochu jiného o mytologii z jiné části světa. Je třeba podotknout, že autorky se s tím ve většině případů příliš nemazaly, a proto je na zvážení rodičů, v jakém věku své děti ke knize pustí, protože si dovedu představit, že těm citlivějším by knihy mohly způsobit i noční můry.

Menší nevýhodu vidím v tloušťce knih, protože mladší začínající čtenáři tlustým bichlím zrovna neholdují, takže pokud byste se je snažili přivést ke čtení touto sérií, pravděpodobně byste neuspěli, a to je velká škoda. Ovšem pro vášnivé čtenáře, kteří už mají přečteno kde co, a stále hledají nové a nové zajímavé příběhy, je tato série jako dělaná! Už se nemůžu dočkat třetího dílu, který dle konce druhého dílu slibuje parádní vyvrcholení celé série.