Můj strom dovedností je moderním nástrojem na sebehodnocení žáka. Umožňuje žákovi orientovat se v učivu i cílech vzdělávání a sledovat svůj postup v průběhu školního roku. Právě možnost uvědomit si, CO se žák učí, JAK mu to jde, ČEHO chce dosáhnout a současně sám sebe zhodnotit, zdali to zvládl, představuje efektivní způsob, jak zvýšit jeho angažovanost i radost z výuky.
Arch obsahuje stanovené cíle vzdělávání ve čtyřech předmětech – matematice, češtině, angličtině a prvouce, které by si měl žák ve třetí třídě osvojit. Kromě toho zahrnuje i cíle z oblastí vztahů a emocí, týkajících se třeba chování vůči spolužákům i učitelům či podpory spolupráce ve třídě.
Součásti archu jsou volné listy stromů čtyř ročních období, které slouží k průběžnému hodnocení naplněných cílů. Žák si postupně, jak si osvojuje jednotlivé dovednosti a dosahuje stanovené cíle, vybarvuje související ikonku. Učitel zase může poskytnout každému žákovi zpětnou vazbu, jestli danou dovednost skutečně zvládl.
Kromě sebehodnotícího stromu jsou v archu i doplňující cvičení, zaměřena na vytváření návyku k pravidelnému čtení, obeznámení se s oblastmi jako komfortní zóna či osobní prostor a taky na stanovení a posouzení vlastních limitů v určité činnosti.
Sdílet