0.0 z 5 hvězdiček
pevná vazbaKniha
- Skladem 2 ks
- Doručení Ve středu 5. 2. předáme dopravci
- Osobní odběr ZDARMA ( Vyberte prodejnu )
595 Kč s DPH
Jsme transparentní
Král Šumavy (r. Karel Kachyňa, 1959), jímž se zabývá tato kolektivní monografie (otevírající edici České kino), patří k divácky nejúspěšnějším českým filmům, „trhákům“. S popularitou („kultem“) titulu přitom úzce souvisí jeho „nejdůležitější“ funkce, spočívající zejména v dlouhodobém (de)formování historické paměti. Funkce, kterou plnil (plní)… Přejít na celý popis
Je to tady! Pojistěte si, že vám nejočekávanější dračí novinku nikdo nevyspoileruje! Čtěte již nyní v originále. Více informací
K tomuto produktu zákazníci kupují
-
Jitka Zelenohorská - Ujel mi vlak
-
České nebe filmové
-
Prsa
-
Český hraný film a filmaři za protektorátu
-
Smrt krále Šumavy
-
Filmové plakáty
-
Poválečné osudy šumavských rodáků - Vzpomínky německých obyvatel na odsud ze Šumavy
-
Play it again
-
Tři oříšky pro Popelku
-
Návrat Krále Šumavy 1: Na čáře
-
Diagnózy času
-
Šumava
-
Jak se dělá dokument - Autoři a tvůrčí metody
-
Ze Šumavy
-
Jací jsme
-
Příběhy železné opony
-
Jak se dělá... aneb co Čapek nenapsal
-
Šumava - Mezi dvěma národy
-
Český filmový archiv 1943 - 1993
-
Příběhy filmových fotografií
-
Šumava
-
Galina Kopaněva
-
Co je nového ve filmové vědě
-
Šumava tajemná - Po stopách záhad a přízraků
Král Šumavy (r. Karel Kachyňa, 1959), jímž se zabývá tato kolektivní monografie (otevírající edici České kino), patří k divácky nejúspěšnějším českým filmům, „trhákům“. S popularitou („kultem“) titulu přitom úzce souvisí jeho „nejdůležitější“ funkce, spočívající zejména v dlouhodobém (de)formování historické paměti. Funkce, kterou plnil (plní) programově, která byla (je) podstatou jeho ideologického obsahu. Jedná se zkrátka o výrazný „film paměti“ (Erinnerungsfilm). Paměťová role je podmíněna recepcí, tedy sledovaností či návštěvností a diváckým ohlasem. Proto se kapitoly prvního oddílu zabývají právě tématem recepce, doplněným ještě o fenomén filmové hvězdy, kterou je zde představitel hlavního hrdiny – Jiří Vala.Co se pak týče geneze/produkce filmu, Král Šumavy byl připravován v době, kdy československá kinematografie vstřebávala protichůdné změny v kulturní politice KSČ, jež byly iniciovány jednak chruščovovským „táním“ a jednak opětovným utažením šroubů na sklonku 50. let. Po kritickém banskobystrickém festivalu čs. filmu (v únoru 1959) začal být Král Šumavy urychleně realizován jako prototyp „ideálního filmu“ v éře „dovršení kulturní revoluce“, jako snímek vskutku propagandistický, tedy divácky atraktivní.Následující oddíl se ve dvou kapitolách zabývá dílčími filmovými složkami – kamerou a hudbou/zvukem. Právě kameramanský styl Josefa Illíka a hudba Miloše Vacka se – vedle ideového náboje, režisérské práce a hereckých výkonů – dostaly do popředí zájmu dobových recenzentů. Vlastní analýza filmu jako systému vztahů spočívá ve dvojím syntetickém a interpretačním přístupu. První kapitola čerpá z nejnovějších metodologických podnětů „nové filmové historie“; je aplikací „bordwellovské“ poetiky filmu, prokazováním platnosti teze, že ideologie, rétorická manipulace, Krále Šumavy funguje na základě pnutí (disonance) mezi vyprávěním a stylem. Druhá kapitola volí (naopak) „reverzní“ přístup. Vychází z myticko-rituální (liminární) podstaty komunismu i jeho „nejdůležitějšího umění“. Z hlediska typologie lze na Krále Šumavy pohlížet jako na (re)verzi „mýtu o konci světa a jeho obrodě“, mýtu o „návratu krále“, jinak též jako na průběh (přechodového, iniciačního) rituálu – s výraznou liminární fází, žánrově přitom odpovídající hororu nebo thrilleru. Poslední oddíl, nazvaný „Filmy a dějiny na hranicích“, přináší některé (zvláště historické) kontexty či exkurzy: Jednotlivé kapitoly katalogizují české filmy o pohraničí, tzv. „hraničářské filmy“, přibližují průběh a okolnosti vzniku Pohraniční stráže, její organizační rámec a vývoj, seznamují s fenoménem šumavských kurýrů a převaděčů, „Králů Šumavy“, jakož i s informacemi o usmrcených na čs. železné oponě v letech 1948–1950.
- Nakladatel
- Academia, Casablanca, Ústav pro studium totalitních režimů
- Rozměr
- 185 x 234 x 34
- datum vydání
- 28.08.2019
- isbn
- 978-80-200-2936-2
- Počet stran
- 596
- Hmotnost
- 1000 g
- datum dotisku
- 21.12.2022
- ean
- 9788020029362
- Vazba
- Knihy - paperback
- Vydání
- 1
- jazyk
- čeština
Hodnocení a recenze čtenářů Nápověda
0.0 z 5 0 hodnocení čtenářů
0× 5 hvězdiček 0× 4 hvězdičky 0× 3 hvězdičky 0× 2 hvězdičky 0× 1 hvezdička
Přidejte své hodnocení knihy
Hodnocení našich knihkupců: 0.0 z 5
Vývoj ceny Nápověda
Získejte přehled o vývoji ceny za posledních 60 dní.
Články, které stojí za pozornost
- Nejočekávanější knihy jara 2025? Mrkněte do katalogu Našeho nakladatelství!
- Hospůdka v Praze – splnila dlouho očekávaná knížka Julie Caplinové očekávání českých čtenářů? | RECENZE
- Pavel Hénik: „Nemám tendence predikovat budoucnost, popustil jsem uzdu své fantazii" | DOBRÝ ROZHOVOR
- Ministerstvo času – Neotřelý příběh o lásce napříč prostorem i časem | RECENZE
- 10 nejprodávanějších knih za rok 2024: Naučná literatura
- Marta děti nechce - Nová kniha Petry Soukupové jde emocionálně až na dřeň | RECENZE
- Předobjednejte si Alchemised, román od autorky nejvirálnější fanfikce na Harryho Pottera
- Záhadná oběť - Stín Kanibala z Nine Elms znovu padá na Kate Marshallovou | RECENZE
- Jaké knihy si přečíst, pokud milujete Městečko Twin Peaks a tvorbu Davida Lynche?
- Dvojí život – příběh o lásce a závadové mládeži za železnou oponou | RECENZE
- Zpráva, která otřásla nejen literárním světem: Neil Gaiman čelí obviněním ze sexuálního násilí
- Čajová bouře: Smrt, magie a čajové rituály v příběhu, který vás nenechá vydechnout | RECENZE