Kyberfotografie. Neprůzračné médium a technologický realismus
Kyberfotografie. Neprůzračné médium a technologický realismus - Michaela Fišerová,Martin Charvát Nedostupné

Kyberfotografie. Neprůzračné médium a technologický realismus

Kniha ( měkká vazba )

    • Produkt je nedostupný.
E-shopové listy

Při zaslání zboží balíčkem

K nákupu nad 99 Kč dárek zdarma v hodnotě 19 Kč

E-shopové listy

Kolektivní monografie Michaely Fišerové a Martina Charváta zaměřuje pozornost na problematiku "kyberfotografie" z hlediska proponovaného současnou mediální filosofií, Foucaultovou genealogií a Derridovou dekonstrukcí. Autoři analyzují změnu dispozitivu, k níž došlo v kontextu nastupujících digitálních technologií v 21. století. Společným bodem… Přejít na celý popis

Radka Třeštíková: Bábovky na konci světa Volné pokračování bestselleru Bábovky plné známých i nových postav, vztahů a emocí. Více informací

K tomuto produktu zákazníci kupují

Popis

Kolektivní monografie Michaely Fišerové a Martina Charváta zaměřuje pozornost na problematiku "kyberfotografie" z hlediska proponovaného současnou mediální filosofií, Foucaultovou genealogií a Derridovou dekonstrukcí. Autoři analyzují změnu dispozitivu, k níž došlo v kontextu nastupujících digitálních technologií v 21. století. Společným bodem jejich dvou kapitol je srovnání a odlišení analogové fotografie, digitální fotografie a kyberfotografie. Autoři zavádějí pojem "kyberfotografie", jímž rozumí digitální fotografii, která je automaticky pořízena a retušována softwerem "chytrého telefonu": hybridního zařízení kombinujícího funkce digitální kamery a mobilního telefonu s přístupem na internet. První kapitola pojednává o debatě týkající se vztahu mezi fotografií a "realitou". Jak ukazuje Martin Charvát, v teoretické diskuzi o analogové i digitální fotografii se konstantně objevuje fantazma o existenci nezávislé "objektivní reality", kterou může fotoaparát zachytit a reprezentovat. V "éře" kyberfotografie je něco takového nemožné: kyberfotografie zavádí radikální změnu do vztahu mezi médiem a realitou, jako i mezi člověkem a technologickým zařízením. Člověk se stává pouhým operatérem svého zařízení, jak by řekl Vilém Flusser. Druhá kapitola zaměřuje pozornost na tradiční sociální praxi retuše fotografie, jejíž posláním bylo "opakovaně se dotknout", tudíž modifikovat původně "autentický", "nedotčený" otisk světla. Na základě inspirace Derridovou filosofií Michaela Fišerová uvádí svou úvahu dekonstrukcí metafyzického očekávání "autentičnosti" od analogové i digitální fotografické technologie. Dále, aby vysvětlila nové diskurzivní přijetí retušérské praxe, Fišerová chápe kyberfotografii jako nový typ dispozitivu ve Foucaultově smyslu technologie moci, která umožňuje použití před­programovaných nastavení možností modifikace otisku světla, které jsou již přítomny v softwaru fotoaparátu. Autorka dospívá k závěru, že digitální dispozitiv kyberfotografie zavádí historicky nový "technologický realismus" umožňující normativně retušovat otisk světla a diskurzivně rezignovat na metafyzické očekávání jeho autentičnosti.

Sdílet

Nakladatel
Togga
Rozměr
125 x 190 x 15
isbn
978-80-7476-171-3
Počet stran
212
datum vydání
21.02.2020
ean
9788074761713
Vazba
měkká vazba
jazyk
čeština

Hodnocení a recenze čtenářů Nápověda

0.0 z 5 0 hodnocení čtenářů

5 hvězdiček 4 hvězdičky 3 hvězdičky 2 hvězdičky 1 hvezdička

Přidejte své hodnocení knihy

Vývoj ceny

Vývoj ceny Nápověda

Získejte přehled o vývoji ceny za posledních 60 dní.

Maloobchodní cena Minimální prodejní cena: 143 Kč Nápověda