DVOJITÁ RECENZE ♛ FURYBORN ♛

DVOJITÁ RECENZE ♛ FURYBORN ♛ - titulní obrázek

Už jste slyšeli o fantasy knize Furyborn? Je skladem teprve pár dní, ale my vám už nyní přinášíme recenze. A protože je o dvou silných ženských hrdinkách, i my vám přinášíme dvě recenze našich čtenářek a zároveň redaktorek.

RECENZE VĚRKY ŠKODOVÉ

Dějová linka příběhu se dělí a hned na začátku nám představuje dvě silné hlavní hrdinky. Nejprve zde máme Rielle, která ovládá všech sedm živelných kouzel. Pro představu, to je zhruba o šest víc, než by mělo být možné. Existuje však proroctví, které praví, že povstanou dvě královny, jež ovládnou sílu všech Sedmi. Královna světla a královna krve. Jedna, která může zachránit svět a druhá, která jej může zničit. Aby Rielle dokázala, že není nebezpečná pro svět, ani své nejbližší okolí, musí podstoupit sedm zkoušek, jednu za každý element. Neúspěch se trestá smrtí.

Elianu dělí od Rielle více než tisíc let a nachází se v podobné, nikoliv však stejné situaci. Své schopnosti skrývá především protože magie je v jejím světě považována za vyhynulou a pro povolání lovkyně odměn se nehodí. Zlo zakusuje z první řady a ani ona sama není žádné neviňátko. Již velmi brzy se však příběhy Rielle a Eliany protnou a na povrch vyjdou nevídané skutečnosti. Svou roli sehraje i proroctví.

O tom, že Furyborn není jednoduchá kniha, svědčí nejen vzájemná propletenost dějových linek. Byť je kniha hojně označována jako Young Adult (a téměř stejně často jako high fantasy), nečekejte přehlednou řadu vedlejších postav, ani přímé charaktery, které myslí a konají tak, protože je to v jejich zájmu a záměru autorky.

Kdybychom měli postavy v této knize přirovnat k nějakému uskupení, byl by to hlučný spletitý dav plný různorodých pokřikujících hlav a osobností, která si jde každá za svým a na své pouti neváhá použít pochybné prostředky. Ne, charaktery v této knize nejsou ani černé, ani bílé. O tom se ostatně přesvědčíte již v okamžiku, kdy, přestože hlavní hrdinka velmi lituje svých činů, nedokáže na své schopnosti, které neštěstí způsobily, úplně zanevřít. A to ne protože by se hájila vyšším dobrem, ale jednoduše proto, že z nich nelze nemít požitek.

Když se setkávám s příběhy, jež oplývají více časovými rovinami, mívám se obvykle na pozoru. Autor často nezvládne hrdiny podat natolik zajímavě, aby upoutal mou pozornost a končívá to nepěkně – roztrpčeností, nezájmem, nudou a zbožným přáním, ať už je tomu konec. Claire Legrand má své slabiny, jmenovitě v nadměrném množství postav a vůbec bych se nezlobila, kdyby v zájmu celkové přehlednosti jejich počet zkrouhla, nešvarům jiných autorů se však vyhýbá a snaží se, aby děj působil dynamicky a zároveň přitom netrpěla osobnost postav. To se jí výborně daří a i přesto, že má kniha 500 nadutých stránek, děj ubíhá závratným tempem.

Furyborn bude svým zaměřením lákat především mladší čtenáře, a tak je to správně. Kniha nepostrádá požadovanou plynulost a živost, jakou je žánr young adult již proslulý, zároveň si však bere i něco z dospělého žánru – obsahuje mnohem více postav, než je obvyklé, oplývá složitější dějovou zápletkou, ale nebojí se také násilí a poměrně otevřených sexuálních scén. Překvapit může nejen svou komplikovaností, ale také barvitými charaktery. Jako první díl trilogie navíc slibuje zábavu i do budoucna.

RECENZE LUCKY ĎORĎOVÉ

Po delší době se ke mně dostala zase další Young Adult knížka s nádhernou obálkou a skvělým námětem. A co vám budu povídat, ohromně jsem se na ni těšila, a dopředu vám můžu říct, že mě rozhodně nezklamala.

Rielle, první hrdinka našeho příběhu, má neuvěřitelnou moc, s níž v dětství nechtěně zabila svou matku a o níž ví jen její otec a učitel Tal. Dívka umí ovládat všechny živly, což podle proroctví dokáže jen královna světla a královna krve. Rielleinin otec se snaží zabránit tomu, aby se o jejím tajemství kdokoli dozvěděl a zároveň aby Rielle pomocí síly, jež je pro ni těžko ovladatelná, znovu někomu ublížila. I z toho důvodu se otci vůbec se nelíbí, kolik času Rielle tráví s korunním princem Audrickem.

Rielle však nesnáší otcovo neustálé věznění a jeho kontrolu nad svým životem, a tak se rozhodne spolu s princem zúčastnit soutěže, ve které chce otci i svému učiteli ukázat, že vůbec není nebezpečná a dokáže svou moc ovládat. Závod se však zvrtne ve chvíli, kdy skupina asasínů Audricka napadne a Rielle použije svou moc pro jeho záchranu, čímž se prozradí. Aby přežila, musí se podrobit sedmi zkouškám, které podle proroctví dokáže splnit jen jedna z královen. Pokud to nezvládne, zemře.

O tisíc let později, když je Rielle dávno mrtvá a moci se ujal Imperiátor rozhodnutý zničit všechny, kteří s jeho vládou plnou zla a násilí nesouhlasí, žije naše druhá hlavní postava. Eliana se rozhodla lovit a nechávat popravit rebely i přesto, že si není jistá, jestli dělá správnou věc. Je to její jediná možnost, jak se postarat o svou rodinu. Když v její zemi začnou být unášeny ženy, Eliana si zprvu myslí, že ona i její rodina jsou stále v bezpečí, dokud ovšem nezmizí její matka a ona je pro její záchranu nucena se spojit s vůdcem těch, proti nimž do teď bojovala.

Že si tuhle Young Adult zamiluju, jsem věděla od doby, kdy jsem zjistila, že je uvnitř mapa (knihy s mapou jsou prostě vždycky dobré). Ale teď vážně… :)

Kniha byla napsaná v er-formě a vyprávěná z pohledu Eliany a Rielle, jejichž pohledy se v knize střídaly po kapitolách. Musím říct, že obě z nich jsem si dost rychle oblíbila, a to ,jak spolu tyhle dva (na první pohled odlišné) příběhy, souvisí a kolik toho mají společného, se dozvídáme až během příběhu. Díky nově vytvořenému světu, v němž se děj odehrává, je stále, co objevovat, a to zvlášť když ho pozorujeme v průběhu dvou různých tisíciletí. Já osobně jsem si užívala každou stránku, i když jich má kniha přes pět set, a na konci mi bylo líto, že jich nebylo víc. Už teď se nemůžu dočkat dalších dílů.

Jak bych to shrnula? Originální fantasy svět, neotřelá zápletka, chytré a silné hlavní hrdinky a příběh, v němž až do konce nebudete tušit, kde se skrývá skutečné zlo.