RECENZE: Medvěd a Slavík

RECENZE: Medvěd a Slavík - titulní obrázek

Medvěd a Slavík je skvělá fantasy young adultovka. O svůj názor na ni se s vámi na řádcích níže podělí naše redaktorka Eva.

Bojar a jeho rodina žijí šťastně při okraji divokých lesů severního Ruska. Pjotr Vladimirovič má tři zdravé syny, slušně vychovanou dceru, a krásnou manželku Marinu, kterou bezmezně miluje. Nic mu v životě nechybí, Marina však touží po další dcerce. Víte, Marina totiž nebyla pouze princeznou (byla dcerou velkoknížete), ale stejně jako její matce jí žilami kolovala i magie, a věděla, že právě její další dcera tento dar zdědí.

Vasilisa Petrovna, zkráceně Vasja, se tak stává novým členem rodiny, avšak Marina při porodu umírá. Naděje, které Marina vkládala do své dcery, se stávají realitou, protože Vasja rozhodně není obyčejnou vesnickou dívkou. S plynoucími lety Vasja vyrůstá v divokou silnou mladou dívku, která se naučí jezdit na koni jako vítr; povídá si s hladovou Rusalkou, která ke břehům rybníka láká malou zvěř a nebohé mladé muže; a dovede uklidnit i Domovoje, který zašívá oblečení a stará se o pec. A i když Vasja vidí všechny tyto duchy, pohádky, přízraky starých jako jediná, celá její rodina a lid země jejího otce je uctívá nejen příběhy, ale i chlebem a mlékem.

To všechno se ale mění, když do života mladé Vasji vstoupí dva lidé. Pjotr odjíždí do Moskvy, aby si našel novou manželku, matku pro Vasju. Obává se totiž, že kdyby neměla žádný ženský vzor, stala by se později nezvladatelnou a nikdo by si ji nechtěl vzít za ženu. Domů se vrací s velkou poctou. Velkovévoda přislíbil Pjotrovi do manželství svou dceru Annu Ivanovnu. Netuší však, že na ni vlastní rodina pohlíží jako na blázna. Anna se bojí chodit na některá místa, bojí se dívat do některých koutů, a je posedlá pietami a kostelem, protože jedině tam nachází klid. Je totiž jako Vasja. Vidí démony a přízraky, které ostatní smrtelníci nemohou spatřit.

S plynoucími roky a příjezdem charismatického mocichtivého kněze upadají staré zvyklosti stranou a nahrazuje je křesťanský strach a oheň. Probouzí se stará síla, která se živí rostoucím strachem, chaosem a krví.

Medvěd a Slavík je vydařeným debutem autorky Katherine Arden. Historický román, jež Arden založila na ruském folklóru a vsadila do venkovského prostředí, je rozhodně ten typ knihy, se kterou se během chladného zimního dne chcete zachumlat pod deku s horkým čajem po ruce. Medvěd a slavík je příběhem divoké a odvážné mladé hrdinky – uklidňující a vyprávěný krásně svěžím stylem. Vasilisa je svéhlavá hrdinka, obdařená darem chápat a vidět věci, kterým ostatní nemůžou či nechtějí porozumět. Dokáže přízraky zachránit i od smrti zapomněním, a právě to se jí vrátí v časech, kdy potřebuje pomoc na oplátku.

Celým příběhem se proplétají dvě témata: víra a změna. Stejně jako ve spoustě dalších knih podobného žánru, tak i ve Vasjině světě získávají mytologičtí tvorové sílu z toho, že v ně lidé věří. Napětí přicházejícího křesťanství a víry je proti těmto mýtům, a tak se Medvěd a slavík vypořádává i s neodmyslitelnou opatrností a nedůvěrou v přechod od starých zvyklostí k novým. Ženy ve středověkém prostředí románu jsou v podstatě předurčeny k tomu, aby strávily celý den u plotny a staly se majetkem svého manžela, nebo můžou jít do kláštera, když si je nikdo nebude chtít vzít. Vasja se proti tomu však snaží bojovat, proti přesvědčení své rodiny, že by se měla usadit. I přes pokrokovost, kterou Vasja představuje, je společnost, kterou román vykresluje, opatrná a postavená spíše proti příchodu změn. Katherine Arden se snaží pomocí postav Vasji a kněze Konstantina Nikonoviče nastolit rovnováhu. A ačkoliv se prolínání jejich dějových linek může zdát trošku zmatené, není těžké se v ději zorientovat.

Medvěd a Slavík je nepopiratelně velmi příjemné čtení. Vřelou atmosféru vytváří zejména motiv povinnosti a lásky k rodině. Čtenáře může zaujmout zejména důraz na mateřskou linii, a vztahy a lásku mezi Vasjou, jejím otcem a nejmladším bratrem Aljošou. Romantická dějová linka, která se ve Vasilisině příběhu objeví, však není tak dlouhá a rozepsaná. Chvilky romantiky přece jen vždy dodají příběhu větší ráz. Navíc je my čtenáři milujeme a nikdy jich nemáme dost. Poslední část románu se čtenáři může zdát trochu uspěchaná a má poněkud otevřený konec, což v nás zanechává pár otázek, minimálně až do vydání dalšího dílu, který ponese název Dívka ve věži. Jaká dobrodružství zažijeme s Vasilisou tentokrát? Vasja si místo manželství či života v klášteře vybírá dobrodružství, a maskuje se jako chlapec. Bojuje s bandity, kteří terorizují krajinu, a získává si obdiv velkého knížete. Vasja tak musí i nadále skrývat svou pravou identitu, aby neupadla u knížete v nemilost.

Medvěd a Slavík je okouzlujícím kouskem ke čtení, který se vryje do čtenářova srdce a zanechá ve vás velký dojem. A pokud vás láká fantasy s pohádkovými prvky, tak pro vás tento příběh bude tou pravou volbou, kterou si zamilujete. Navíc je to perfektní knížka pro zimní dny a chvíle, kdy sníh mění krajinu k nepoznání.